Effectiveness of powerpoint learning media on students’ learning outcomes on basic mechanical engineering
DOI:
https://doi.org/10.24036/meej.v1i4.45Keywords:
Effects, PowerPoint, , Learning OutcomesAbstract
The problem in this analysis is how effective the use of Power Point as a learning media is on student learning outcomes in Basic Knowledge of Mechanical Engineering (PDTM) subjects. The purpose is to test the effectiveness of Power Point media in improving student learning outcomes in PDTM subjects at SMK Negeri 2 Bengkulu City. The results showed that Power Point learning media had a high level of effectiveness, with a normalised gain index of 0.71, while traditional learning media had low effectiveness with a normalised gain index of 0.13. The mean learning outcomes tested by T-test supported this finding > or 18.857 > 2.011. The conclusion is rejected and accepted. It is proved as the iPowerPoint learning media is effective in improving students' learning outcomes in the PDTM subject of SMK Negeri 2 Kotai Bengkulu.
Downloads
References
Arsyad, Azhar. (2016). Media Pembelajaran. Edisi Revisi. Jakarta: Rajawali Pers. Dalam bukunya, Arsyad menjelaskan bahwa media pembelajaran adalah alat bantu yang digunakan dalam proses pendidikan untuk menyampaikan informasi dan memudahkan pemahaman materi. Ia menekankan pentingnya pemilihan media yang tepat untuk meningkatkan motivasi dan keterlibatan siswa dalam pembelajaran
Arsyad, Azhar. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Bukit, M. (2014). Strategi Dan Inovasi Pendidikan Kejuruan. Bandung: Alfabeta.
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dewa Gede Baskara, Ni Putu Emy Darma Yanti, & Ida Ayu Md Vera Susiladewi. (2020). "Training to Improve Knowledge, Skills and Behaviors of Healthcare Associated Infections Preventions in Nurses." Indonesian Journal of Global Health Research, Vol. 2 No. 3. Penelitian ini menggunakan desain quasi-experimental dengan pre-test dan post-test untuk mengevaluasi efektivitas pelatihan pada pengetahuan dan perilaku perawat dalam pencegahan infeksi terkait perawatan kesehatan.
Fitriana, R., & Suryadi, A. (2022). "Statistik Deskriptif sebagai Dasar Analisis Data dalam Penelitian Pendidikan." Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 8(2), 89-97.
Hake, R. R. (2019). "Analyzing Change/Gain Scores in Research." Journal of Educational Research, 15(2), 191-202.
Kahn, A., Zainal, A., & Oktaviani, R. (2021). "Multimedia dalam Presentasi: Meningkatkan Keterlibatan Audiens." Jurnal Komunikasi dan Media, Vol. 15 No. 3. Penelitian ini menjelaskan bahwa elemen multimedia dalam presentasi dapat meningkatkan keterlibatan audiens, serta bagaimana PowerPoint memungkinkan integrasi berbagai format media untuk pengalaman belajar yang lebih dinamis. ).
Kim, J., & Choi, M. (2021). "Using the Independent t-test and Paired t-test in Small Sample Research." Journal of Modern Applied Statistical Methods, 20(1), 14-29.
Maulana, M., Sutrisno, E., & Rachmawati, A. (2020). "Pengaruh PowerPoint terhadap Keterampilan Presentasi Mahasiswa." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 7 No. 2. Penelitian ini menunjukkan bagaimana PowerPoint memfasilitasi penyampaian informasi secara menarik dan interaktif, serta pentingnya desain slide yang baik untuk menarik perhatian audiens.
Meltzer, D. E., & Thornton, R. K. (2020). "Evaluating Instructional Effectiveness Using the N-Gain Method." Physics Education Research, 25(1), 123-136.
Nuryadi, Dewi Astuti, T., Sri Utami, E., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian (1 ed.). Yogyakarta: Sibuku Media.
Purwanto, S. (2016). "Pengaruh Minat Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di SMP Lancang Kuning." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 1 No. 2. Dalam penelitian ini, Purwanto menjelaskan bahwa hasil belajar adalah kemampuan yang dimiliki peserta didik setelah menerima pengalaman belajarnya, yang mencakup interaksi dengan lingkungan yang menyebabkan perubahan perilaku yang dapat diukur
Samuels, M. L., & Witmer, J. A. (2020). "Statistics for the Life Sciences." 5th Edition, Pearson Education.
Setyawan, E. (2019). "Penguasaan PowerPoint dan Keterampilan Komunikasi." Jurnal Ilmiah Komunikasi, Vol. 11 No. 1. Dalam studi ini, Setyawan menekankan bahwa penggunaan PowerPoint yang efektif dapat meningkatkan keterampilan komunikasi, penting dalam konteks akademik dan profesional.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Asdi Mahasatya. Dalam bukunya, Slameto menjelaskan bahwa faktor cara belajar sangat mempengaruhi hasil belajar siswa, di mana cara belajar yang aktif dan partisipatif dapat meningkatkan minat dan keberhasilan siswa dalam proses belajar
Sudira, P. (2012). Filosofi Dan Teori Pendidikan Vokasi Dan Kejuruan. Yogyakarta: Uny.
Sutrisno. (2013). "Pentingnya Soft Skills dalam Dunia Kerja." Di dalam: E. Mulyasa. (2005). Kompetensi dalam Pendidikan Vokasi.
Wibowo, A., & Lestari, D. (2024). "Uji t sebagai Alat Analisis Statistik dalam Penelitian Pendidikan." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 34-40.
Winarni, W. (2018). "Quasi-experimental Design: Mengkaji Pengaruh Intervensi tanpa Randomisasi." Jurnal Metodologi Penelitian. Penelitian ini membahas karakteristik dan penggunaan desain quasi-experimental, yang memungkinkan manipulasi variabel bebas dan pengamatan efeknya pada variabel terikat tanpa randomisasi ketat.
Xu, Q., Xu, J., & Zhang, W. (2021). "A Robust Levene’s Test of Equality of Variances under Heteroscedasticity and Non-Normality." Communications in Statistics - Simulation and Computation, 50(2), 571-586.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ZAFIRA NURRAMADHANI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Indra Wita, Eko Indrawan, Irzal Irzal, Junil Adri, Primawati Primawati, Student's perceptions on choosing CAD software , Mechanical Engineering Education Journal: Vol. 1 No. 3 (2023): Regular Issue
- Fauzi Amad Arif, Kurniawan Andre, Primawati Primawati, Afnison Wanda, Relationship of the student’s learning readiness and learning outcomes on technical drawing training , Mechanical Engineering Education Journal: Vol. 1 No. 2 (2023): Regular Issue
- Diaz Ilyasa Nazri, Primawati Primawati, Rizky Ema Wulansari, Sri Rizki Putri Primandari, Improving students’ competence on software inventor by applying peer tutoring methods , Mechanical Engineering Education Journal: Vol. 1 No. 4 (2023): Regular Issue
- Verenza Delfira, Primawati Primawati, Rizky Ema Wulansari, Sri Rizki Putri Primandari, Implementation learning media based on fliphtml5 on students’ learning outcomes on basic welding , Mechanical Engineering Education Journal: Vol. 1 No. 4 (2023): Regular Issue